Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie i sposobie ich modyfikacji można znaleźć tutaj.
warszawa targi eco pl

Instytut na rzecz ekorozwoju

  • Adres
  • ul. Nabielaka 15 lok. 1 
  • 00-743 Warszawa 
  •  
  • Kontakt
  • 0228510402-04 
  • 0228510400 
  •  
  •  
  • ine@ine-isd.org.pl 
  • www.ine-isd.org.pl/ 
  •  
  • Opis działalności (oferta / produkty / przykładowy cennik)
  • Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE) powstał we wrześniu 1990 roku, a rozpoczął działalność rok później, z inicjatywy Zbigniewa Bochniarza, Krzysztofa Kamienieckiego i Andrzeja Kassenberga - osób związanych z tworzącym się w 1980 roku niezależnym ruchem ekologicznym w Polsce - z Polskim Klubem Ekologicznym. Instytut jest jedną z pierwszych instytucji typu "think-tank" w regionie Europy Środkowo Wschodniej. W okresie przemian politycznych i ekonomicznych zapoczątkowanych na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych nie mogło zabraknąć miejsca dla problematyki ekologicznej. Powstały Instytut przyjął nazwę "na rzecz ekorozwoju" chcąc w sposób jednoznaczny określić zakres i otwartość swych zainteresowań. Szeroko rozumiana polityka ekologiczna stała się obszarem działania Instytutu, jego niszą i wyzwaniem. Działalność Instytutu na rzecz Ekorozwoju 1. Ekologiczna polityka gospodarcza W coraz większym stopniu świat przestaje utożsamiać ochronę środowiska jedynie z działaniami technicznymi, a rozwiązywanie problemów ekologicznych przenosi się na kreowanie polityki gospodarczej. Dlatego Instytut promuje ekologiczną politykę gospodarczą, prowadząc zarówno prace diagnostyczne, oceniające stopień wprowadzania zasady zrównoważonego rozwoju (zgodnie z art. 5 Konstytucji R.P.) jak i różne prace studialne. Od kilku lat InE lansuje koncepcję "przestrzeni ekologicznej", ostatnio zajmuje się upowszechnianiem koncepcji odmaterializowania produkcji i konsumpcji. W latach 1998 - 1999 przy współpracy z Wuppertalskim Instytutem ds. Klimatu, Środowiska i Energii z Niemiec w InE obliczono wartość wskaźnika pełnej materiałochłonności gospodarki (Total Material Requirement), który charakteryzuje roczne zużycie na cele produkcji i konsumpcji wszystkich zasobów materialnych krajowych i z importu wraz z tzw. "ukrytymi przepływami materialnymi", towarzyszącymi bezpośredniemu zużyciu produkcyjnemu. Polska jest piątym krajem na świecie, który policzył wartość tego wskaźnika. Kolejny nowo podjęty temat dotyczy ekologicznej reformy podatkowej. Polegać ona ma na zwiększeniu opodatkowania zużycia zasobów naturalnych i odprowadzania zanieczyszczeń do środowiska przy jednoczesnym obniżeniu podatków od zatrudnienia. Instytut pracuje nad obliczeniem efektów społecznych, gospodarczych i ekologicznych takiej reformy w Polsce. 2. Proces integracji z Unią Europejską w aspekcie ochrony środowiska. Zdaniem Instytutu zrozumienie procesu integracji jest ważne z punktu widzenia udziału społecznego w przygotowaniach Polski do uzyskania członkostwa w Unii Europejskiej. Dlatego od 1998 roku Instytut realizuje szereg projektów umożliwiających aktywny udział w procesie integracji organizacjom ekologicznym oraz w kształtowaniu polityki państwa w zgodności z zasadami ekorozwoju. Polityka ta znajduje się pod wpływem zmian jakie wynikają z procesu integracji europejskiej; jej priorytety są podyktowane wymogami jakie stawia polityka Unii Europejskiej i jej dorobek prawny (acquis communitaire) w zakresie ochrony środowiska. Wynikające zaś z procesu integracji przyspieszenie transformacji gospodarki niesie zarówno nowe zagrożenia (np. dla różnorodności biologicznej ze strony rolnictwa), jak i szansę wprowadzenia rozwiązań, które pomogą w ochronie zasobów przyrodniczych kraju. Monitorowanie procesu akcesji Polski do Unii Europejskiej, adaptowania stosowanych w UE praw, instrumentów i procedur, a także ocena przygotowań do wydatkowania funduszy przedakcesyjnych oraz śledzenie wdrażania niektórych dyrektyw dotyczących ochrony przyrody to wielowątkowe działanie na rzecz poszerzenia wiedzy o Unii Europejskiej. Efektem tych prac są publikacje edukacyjne oraz opracowanie: "Stanowiska organizacji ekologicznych w sprawie skutków dla środowiska przystąpienia Polski do Unii Europejskiej". Specjalizując się w ocenie aspektów ekologicznych integracji europejskiej Instytut współpracuje z około 40 organizacjami krajowymi i wieloma zagranicznymi m.in. z European Environmental Bureau, Friends of the Earth Europe, The Swedish NGO Secretariat on Acid Rain, Milieukontakt, Royal Society for the Protection of Birds oraz prowadzi wspólne projekty z Polską Zieloną Siecią i z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków. 3. Polityka zrównoważonego rozwoju transportu. Dynamiczny rozwój gospodarczy i lansowanie zachodniego stylu życia spowodowały lawinowe narastanie problemów środowiskowych związanych z rozwojem transportu drogowego, masowej motoryzacji. W miejsce bowiem zanieczyszczeń przemysłowych, które uległy redukcji pojawiają się zanieczyszczenia związane z rozwojem przewozów i komunikacji samochodowej. Przyczynia się to do degradacji przestrzeni przyrodniczej i kulturowej, a przede wszystkim do pogarszania się jakości życia - zwłaszcza w dużych miastach. Od 1995 r. Instytut prowadzi prace nad alternatywnymi rozwiązaniami, których celem jest promowanie zrównoważonego rozwoju transportu w naszym kraju. Opracowano już "Alternatywną politykę transportową dla Polski wg zasad ekorozwoju", gdzie propozycje dalszego rozwoju tego sektora limitowane są wielkością emisji CO2, NO i zużycia energii, a także granicznymi kosztami zewnętrznymi oraz kosztami czasu jazdy. Obecnie jesteśmy zaangażowani w tworzenie Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego, przy którym w procesie społecznym - w dyskusji z udziałem różnych grup zainteresowań - rodzą się rekomendacje najefektywniejszych sposobów wdrażania "Polityki zrównoważonego rozwoju transportu dla miasta Warszawy", przyjętej już uchwałą Rady Warszawy. 4. Globalne zmiany klimatyczne. Prawie od początku swojej działalności InE zajmuje się problematyką ochrony powietrza w Polsce, zwłaszcza w odniesieniu do globalnych zmian klimatycznych. Polska emituje znaczne ilości gazów szklarniowych, a jednocześnie posiada możliwości ich redukcji. Ograniczanie to stwarza istotne przesłanki do modernizacji gospodarki, promowania innowacyjności, tworzenia miejsc pracy znacznie mniej obciążających środowisko. Sytuacja ta stwarza także korzystne warunki do międzynarodowego handlu emisjami i współpracy w zakresie ograniczania emisji, zwłaszcza w kontekście wejścia do UE. Instytut prowadzi zarówno studia nad polityką ochrony klimatu w Polsce jak i promuje najlepsze rozwiązania temu służące na poziomie lokalnym. Taki cel przyświeca pracom w ramach projektu pt. "Nasza gmina chroni klimat". Poprzez ten projekt zamierzamy wypracować wskazania co do zmiany polityki ochrony klimatu w Polsce, jak i pobudzić zainteresowanie różnych grup społecznych tą tematyką. W szczególności dotyczy to społeczności lokalnych, przedstawicieli pozarządowych organizacji ekologicznych i przedsiębiorców. 5. Polityka ekologiczna w turystyce Tezę o potrzebie dokonania proekologicznych zmian w turystyce InE postawił blisko 10 lat temu. Weryfikuje ją i upowszechnia na drodze dyskusji specjalistów zapraszanych do "okrągłego stołu" w Instytucie, poprzez organizację seminariów regionalnych (w r. 1993) lub na szczeblu resortów turystyki i ochrony środowiska (w r.1998), biorąc udział w krajowych konferencjach branży turystycznej ale i w obradach VII Sesji Komisji Trwałego Rozwoju ONZ w roku 1999 na temat światowych problemów rozwoju turystyki zrównoważonej. Gromadzone doświadczenia dotyczące polityki ekologicznej oraz z praktyki zachowań organizacji turystycznych i ich klientów przekazywane są poprzez publikacje Instytutu i wykłady na uczelniach oraz szkolenia prowadzone wśród branży turystycznej, których najliczniejszymi odbiorcami są organizatorzy agroturystyki, samorządy regionów rekreacyjnych i organizacje ekologiczne zainteresowane racjonalnym użytkowaniem zasobów przyrody przez turystykę. O potrzebie powszechnej ekologizacji turystyki polskiej Instytut wypowiadał się wielokrotnie. M.in. w ekspertyzie dla Sejmu R.P, w której przedstawiono uwarunkowania rozwoju ekoturystyki w Polsce oraz dla Ministerstwa Gospodarki, przedstawiając aspekty ekologiczne zmian wzorców konsumpcji w turystyce. W publikacji pt. "Ekoturystyka zielonym rynkiem pracy" Instytut proponuje wdrażanie do gospodarki turystycznej zasad ekorozwoju przez kreowanie nowych zawodów, zmiany struktur zatrudnienia i rozwój form działalności przyjaznych środowisku. 6. Lokalne programy działania na rzecz ekorozwoju Instytut prowadzi różnorodne projekty służące zarówno tworzeniu lokalnych programów działania na rzecz ekorozwoju jak i stara się wzmacniać organizacje ekologiczne działające na poziomie lokalnym. W ramach tych projektów opracowano m.in. z pomocą Instytutu na rzecz Ekorozwoju Społeczności Lokalnych z Vermount (USA) lokalne programy ochrony środowiska dla miast Ełk i Radom, z szerokim udziałem społecznym ich mieszkańców. Programy te zakończone zostały konkretnymi działaniami inwestycyjnymi. Prace te uzyskały wyróżnienie jako projekt ogólnoświatowy na EXPO 2000 w Hannowerze. Jednocześnie na zamówienie różnych gmin i miast organizujemy szkolenia i warsztaty, które wskazują jak budować wizję gminy według zasady ekorozwoju lub dotyczą udziału społecznego w procesach decyzyjnych. Ponadto od 1993 r. wydawany jest w InE poradnik dla pozarządowych organizacji ekologicznych pt. "Jak współdziałać z gminą na rzecz ekorozwoju" - od 1999 r. dostępny na stronie WWW InE. 7. Świadomość ekologiczna. Dokonująca się w naszym kraju transformacja ustrojowa ma także swoje konsekwencje w zmianie świadomości ekologicznej, a co za tym idzie i zachowań społeczeństwa. Badanie tych zmian jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno zadań edukacji ekologicznej jak i skuteczności instrumentów polityki ekologicznej. Dlatego Instytut na rzecz Ekorozwoju już od ośmiu lat prowadzi wspólnie z Centrum Badania Opinii Społecznej ogólnopolskie badania socjologiczne dotyczące świadomości ekologicznej Polaków. Zostały one przeprowadzone w 1992, 1993, 1997 i 2000 r. Po każdym badaniu wydawany jest raport oceniający zarówno aktualny stan świadomości jak i dokonujące się zmiany. 8. Punkt Informacji Europejskiej Punkt Informacji Europejskiej utworzono przy Instytucie na rzecz Ekorozwoju w grudniu 1999 r. dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej (Phare). Punkt ten powstał jako kontynuacja realizowanego przez Instytut projektu pt. "Poszerzenie wiedzy społeczeństwa i organizacji pozarządowych o Unii Europejskiej w aspekcie ochrony środowiska". Punkt służy pomocą - szczególnie pozarządowym organizacjom ekologicznym, w wyszukiwaniu potrzebnych informacji oraz rozpowszechnia wiadomości dotyczące problematyki ochrony środowiska w procesie integracji Polski z UE. W Punkcie Informacji Europejskiej udzielamy porad i pomagamy organizacjom ekologicznym i społecznym, studentom i samorządom. 
  •  
  • Atuty ekologiczne
  •  
  •  
  • Wolne miejsca pracy, wolne moce przerobowe, posiadane nadwyżki towaru.
  •  
  •  
  • Branże
  • organizacje pozarządowe / edukacja ekologiczna
    organizacje pozarządowe / lobbing
     
  •  
  • Data rejestracji instytucji: 17-11-2006r.
  • Wyślij link | Drukuj
  •  
  • Licznik wyświetleń tej podstrony: 2021


Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Zapraszamy do wpisywania komentarzy dotyczących danej instytucji. Komentarze ogólne, dotyczące całego portalu, prosimy wpisywać w Księdze gości. Z pytaniami dotyczącymi oferty danej instytucji prosimy zwracać się bezpośrednio do niej. Takie wpisy będą nie będą przekazywane lecz kasowanie.

Autor *
E-mail
WWW
Treść *
Przepisz literki


Komentarze Komentarze

Komentarze

Brak komentarzy

webdesigner
linki   |   sponsorzy   |   partnerzy   |   kontakt